Page 21 - civtat16
P. 21

.amb dolga majestat per apaivagar el sofri- ment de I'anima adolorida i embolcailar-ia de serenitat i de segura esperanza.
Aquest tema fa la seva aparició així:
Per a completar, ara, la llista deis ele ments temátics d'aquesta bella obra, abans
d'anar a seguir el seu desenrotllament arqui tectural i expressiu, íarem esment encara del ritme acompanyador c\\i& inicia el Preludí i forma el seu propi teixit: aqüestes vuit notes ú'arpeig:
com harmonios d'execució i commovedor de
sentiment.
El seu organisme vital es desplega així: El Preludí és una construcció ternária de
la qual la primera part ofereix l'excelMent contrast del doble aspecte que pot revestir un preludí.
Tot semblant improvitzar —és a dir real- ment preludiar— aquest Preludí s' inicia amb l'element ritmo-harmonic deis arpegls que acabem d'esmentar. Aquests arpegls- contlnuats formen el fons atmosféric que va repetint-se i insinuant-nos, cada vegada més, en la grisor velada del to de si menor, to que sembla ésser, en aquesta obra, com el Uoc d'accló humana.
Sobre aquest dibuix melangiosament vo- leiadís s'exhala amb sospirs una fugissera melodía:
JKocii.-r's. tro
m
que tradueix a I' ensems I' aspiració i el descoratjament d'un profundíssim enyor.
Després que la melangiosa cadencia d'a
questa frase ha caigut en el silenci, en la nit del món, sobtadament esclata un crit, dolo-
rosíssim i suplicant, que clama desespera- dament:
MT,.'
YM [/
,Tj ti1fe.
Sempre iguals i neutrals, que semblen significar molt bé la monotonia de la vida corrent de la terra, que va carregant poc a poc l'ánima amb els seus lligams d'indi- feréncia i aconsegueix immobilitzar-la, impo tent i eslianguida, en la grisor de la vida
quotidiana, sense relleu ni embranzida.
Tais son els materials temátics amb els
quels César Franck va edificar aquesta obra tan admirable i commovedora, que restará
sempre com una de les obres mestres de la literatura musical.
la Ara, si examinem 1'arquitectura i u
manifestació expressiva d' aquest bell monu ment sonor, el trobarem tan perfecte de pía
g
i)
Ir
És el tema del Desig huma, com I' ano- menarem per a definir el seu carácter, en
oposició amb el de Lassltud del primer ele ment del preludi.
Aquest crit, en haver exhaiat esgarria- dament la seva anguniosa aspiració, afirma la seva pregunta primer amb severa ener
gía:
-11


































































































   19   20   21   22   23