Page 22 - civtat1
P. 22
sa que solament es veu en el nostre Pirineu; sabem prou bé, la dificultat que representa en aquest procediment el trobar la gama d'ocre que ens dona tan bé la impressió del sol que bat, i qo que costa que els verds no ens quedin crusos, ingrats al treball del pin- tor, i per aixo admirem sobretot en aquesta composició la tasca de Torras-Farell, i si fos una cosa possible diríem que ha lograt en l'aquarel'la, qo que solament pot lograr-se en la pintura a l'oli, co és pastositat i riquesa
de colorització. L'aquarel'la és un procedi ment no acceptat en el gran art i el seu ús el veiem limitat a prendre apunts rápids de colorit i a la realització d'obres merament decoratives. Per aixo disculpen!
I'expositor, de l'eixutesa que es nota princi- palment en tots els quadros de Manresa, que queden mancats de Hum i profonditat i molt més en els bodegons que veiem solu- cionats per tintes uniques dibuixades. En canvi unes vistes de Nuria, especialment la de la sortida del sol sobre la valí i una de les gorges junt amb una vista Montserratina, ens captiven per llur nitidesa i exuberancia de color.
El procediment, dones, creiem que en
moltes de les obres exposades entrebanca
l'artista, malgrat el pie coneixement que té del seu art, i el priva d'obtenir els efectes
que es proposa; a més quasi s'exigeix que
ESCOLI
Determinats estudis posen el music en condiciona per a compondré o executar. Mom domina les complicades emissions dels ins truments, no ignora fins-i-tot I' agradable traíja d' amalgamar sons i adhuc és dotat d'un númen preeminent i abundant. Amb el que está exposat esdevenen completades sovint, massa sovint potser, les aspiracions del m i i s i c .
Realitzarem una passa gegantina en el 18-
món dels bells sons quan el músic assimili ávidament els efluvis de Talla inteTligéncia,
quan simultániament amb la música pasti la sensibilitat en Testudi dels grans artistes,
dels grans poetes... Ells posseeixen el beire en el qual radica la percepció finíssima de la bellesa pura.
Sense una aristocracia subjectiva i intel lectual, es pot ésser un músic complet?
Miquel BLANCH
l'aquarel'la siguí sempre absolutament trans
parent, tant el blanc pur del paper com els tons de més intensitat, i aixo ho trobem
a faltar en alguns quadros d'en Torras el
qual delaten la intervenció de la «guache». En el retrat és on més es fa assenyalar
Tartista per la seguretat en el dibuix, pero
el model posa poc davant d'ell i aix6 fa que
ens agradi més, molt més Tapunt del retrat
d'en Mir que no pas la seva realització, en
la qual la técnica ofega el sentiment artistic. < 1 ara que pariem deis apunts, ens cal dir que
potser son ells els que més bé reflexen la
personalitat de l'artista. Cal esmentar princi-
palment, les notes de «marina», de les quals ^ extranyem que I'expositor no n'hagi fet cap
quadro. En algún deis apunts notem una
vida que a les piñtures els manca i aixo ens
diu que, el qui exposa viu poc l'emoció da
vant del paisatge i es limita potser massa a
prendre uns quants apunts que després a
casa li permetran realitzar un quadro acabat.
En conjunt, trobem molt bé aquest co-
mengament i felicitem coralment el senyor Torras-Farell per l'alta iniciativa que vol-
dríem que fos imitada pels altres artistes de
Catalunya, a l'ensems que preguem també al nostre public que dongui una bona acollida ais aristócrates de l'esperit que saben hono- rar la ciutat.
P.