Page 7 - civtat18
P. 7

CIVTAT IDEARI D'ART I CULTURA
Any III Manresa, 1928 N." 18
entre horn mostra una tendencia decidida a favor de ia técnica hi ha qui, per —' la seoa banda, es mostra partidari acerrim de la inspiració. Eis mots técnica i inspiració es prestarien a molts comentaris, a moítes interpretacions si ens estenguessim en llur anáíisi. Parteixen, pero, de dos punts essencials: cerveíl i cor. Els uns US dirán: tot el que féu per donar-nos una obra artística ben feta, d'una perfecció
absoluta, será poc. I els altres, en canvi, s'expressaran aixi: més necessari que la perfec
ció, és sempre la inspiració. Són, generalment, dues posicions oposades.
Uns i altres exageren en llur judici. Tots, pero, des del seu punt de vista te
ñen una mica de raó.
L'art basat exclusivamenl en la técnica és tan fals com ho és el que tiesta mancat
per complet. El que cal per donar una obra d'art ben complexa és saber aliar la técnica arnb la inspiració.
Una cultura pot guiar admirablement una déu creadora; pero una cultura, per ella
sola, no pot fer altra cosa que una obra savia i insuportable.
Una cosa semblant s^esdevé també amb ia inspiració. Per més inspirat que un
artista sigui, si no té els coneixements indispensables amb els quals pugui realitzar la seva obra, aquesta será forqosament incompleta o imperfecta. Més que una obra d'art veritable, será una obra monstruosa en la qual la genialitat i la vulgaritat marxaran
de bracet.
La técnica, dones, en cap cas no ha de servir per ofegar l'inspiració, ans per
esdevenir el seu auxiliar més immediat i poderós.
I en la realització de tota obra d'art la técnica ha d'ésser sempre una qüestió
prévia. Si un pintor es posa a pintar una tela amb un coneixement rudimentari del seu
ofici, sois donará una petita part de rendiment que donarla si el dominés perfectament. El mateix ii esdevindrá a un literal. Entre un escriptor que conegui l'idioma (i més


































































































   5   6   7   8   9