Page 20 - la_revista_civtat_el_noucentisme_a_manresa
P. 20

El Classicisme-Mediterranisme i els seus trets més característics (ordre, raó, mesura i harmonia), esdevenien, així, models d'actuació d'una burgesia mancada d'una tradició vàlida per fer una simbiosi entre estabilitat social i dinamisme cultural, en una societat que " titlla inicialment de provinciana" l'"amiga catalana", i,
"davant vostre us demanava hipòcritament el secret de la vostra elegància: -Llegeixo Plató'-, responíeu". 28
"Vós com jo, esteu segura que res no prevaldrà contra l'esperit, malgrat de totes les lluites i perturbacions momentànies". 29
Els exemples es farien interminables i sempre n’extrauríem una dominant noucentista, encara que en d'altres col·laboradors això no sigui tan clar i no se'ls vegi una línia tan concreta.
Aquest treball no està, ni de bon tros, acabat. Aquesta és només una conclusió formal i per tant, queden moltes coses a dir. Cada nova lectura, cada nou buidat de la revista descobreix noves qüestions, noves interpretacions, nous aspectes...
El moment d'aparició de la revista és un moment de convivència de moviments estètics, de realitats diferents, de problemes diferents, sobretot. Així Modernisme, Noucentisme serien actes d'una mateixa tragèdia. El tercer acte -que es produirà la dècada següent, la pèrdua de la Guerra Civil- farà passar el tema del "somni" ideal a elegia del passat perdut. La "comèdia humana" produeix la tragèdia artística.
28. Ibídem, pp.4.
29. Ibídem, n.3, pp.58.


































































































   18   19   20   21   22