Page 19 - civtat10
P. 19
Un critic francés ha dit que aquella ex-
posició tancava una época en pintura, i ebria un període que infiuiria segurament els
miilors artistes deis nostres temps. Res de mes just. La tendéncia que neix del Pi
casso actual, en efecte, és una dossifi- cació de les troballes de laraóideles troballes de rinstint, i es troba tan a- llunyada del cubisme ce rebral de la i m m e d i a ta
post-guerra com del su-
perrealisme
completa- ment instiiit-
tiu. Ais anti
podes tantde Tun pol com
de l'altre,
n'és no obs-
tant la savia
barreja,i vers
ella semblen
decantaf-se
els esperits
més selectes
d'a q u e s t a
generació. Plástica i
poética albo ra, aquesta
millor, molt millor, que aquest holandisme
que molts intenten de fer passar aci com el darrer crit de la moda pictórica.
Salvador Dali, atent a totes les inquie-
tuds, no pedia restar indiferent a aquesta vi- bració: les
an tenes re
ceptores del seu talent són massa sen sibles per a menysprear aqüestes di rectives que, com tantes abres vega- des, el genial malagueny ha tragat a la pintura con- temporánia.
IDali, com tots els espe
rits vigilants d' aquesta
generació, havia sentit
la necessitat de fer passar la seva obra per Tascética gimnásia del cubisme i per T auster se-
dás déla pin tura pura. Com a molts artistes de la nostra épo
tendéncia, al nostre entendre, és la lógi ca resultant de les recerques entrepreses dins el terreny pictoric d'uns quants anys
eiiQá, i és la vertadera característica de Tactual moment plástic internacional, el qiial
representa millor, molt millor, que el neo- classicisme de Severini i afins, que el neo-
romaiiticisme de Vlaminck i de Renault, que el visionarisme alemany, que el superrealis- me que naufraga dins la literatura pura i sobretot — limitant-iios a la nostra terra —
ca, pero, aquesta rude disciplina T havia aconduTt massa lluny. Sortosament, ell s'ha
adonat a temps de la necessitat d'endolcir les concepcions dogmátiques de la seva pri mera época per mitjá de múltiples conces sions fetes a aquest instint poétic que cap artista no pot menysprear. 1 com a prova de les nostres afirmacions, tenim les obres ex-
posades a la inaugural de Cán Dalmau; i la Maniquí, i les figures, i les natures mortes exposades darrerament a les mateixes Gale-
-33
Anna Maria
Foto Sorra