Page 17 - civtat1
P. 17
(10) Capitells de la porta roménica de l'església parroquial de Sampedor
major graiidária. Els ánguis están acusats per unes torres exactament iguals que les que es veuen en els claustres de Qirona i Sant Cugat.
La iiuita entre Caín i Abel o entre el bé i el mal. (Fig. 6). Indubtablernent guanya el Iluitador de la dreta, qui forceja i apuntala el
peu en el collarí del capitell: el seu company ja ha perdut tota la roba de la part inferior. Aquest intenta, també, subjectar el primer; pero, más bé sembla que li dona una abra cada. Estem davant d' una escena esportiva deis temps románics: la táctica era agafar-se
per la cintura, tot passant el braq dret per damunt l'espatlla de l'adversari. La indumen
taria, netament acusada i interessant. En
Tangul del capitell penja el fruit sucos i ca- racterístic de qué hem parlat.
El tirnpá de Manresa constitueix el
inillor exemplar que tenim a Catalunya.
(Fig. 7).
Maluradament, es troba desgastat per
motiu d'ésser tan geladissa i descomponible
la pedra del país. Aixo ja ho sabia l'escultor:
les petites pedres deis capitells i del fris,
que podien dur-se a bast fácilment, les tria fora de la localitat i presenten una major con
sistencia
La Verge, sentada en un tron, sosté, en
forma del tot frontal, el diví Infant en acti tud de beneir amb la má dreta: la testa és
petita i graciosa i els plecs están ben dispo- sats. Quatre ángels turiferaris, plens de vida,
es Heneen a l'espai i branden ais incensers. Tota Hangúnia que comportaven les escenes del pecat d' Adam i Evai la Iluita fratricida de Caín i Abel, representades inferiorment, queda esvaí'da per la serena aparició d' eixa
-13